Novinka: Pojišťovny budou muset informovat obmyšlené osoby o životní pojistce

Češi mají podle dat České asociace pojišťoven uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Pokud dojde k úmrtí pojištěného, může se stát, že o uzavřeném „životku“ nebudou nejbližší vůbec vědět. Peníze totiž může inkasovat i tak zvaná obmyšlená osoba. Teď se chystá novinka. Pojišťovny budou muset obmyšlené osoby ze zákona o pojistce informovat.

Vydáno: 4. 7. 2025
Kategorie: Pojištění
Zdroj: PartnersNews

Zavedení zákonné povinnosti pojišťoven, aby takzvaně obmyšlené osoby uvedené ve smlouvách o životním pojištění po úmrtí klienta vždy informovaly, přináší senátní novela občanského zákoníku. Podle senátorky Jitky Seitlové, jedné z předkladatelek úpravy, je zákonné zakotvení této povinnosti důležité.

V praxi se totiž stává, že ne vždy se ve smlouvě o životním pojištění uvedené osoby, kterým mají plnit pojišťovny v případě úmrtí jejich klienta, o tom i dozvědí. A když o tom nevědí, tak o výplatu nepožádají a žádné plnění od pojišťovny nedostanou.

„Ze strany České národní banky bylo odhadnuto, že smluv o životním pojištění je asi pět milionů, z toho nemalá část může být tohoto charakteru,“ vysvětlila důvody úpravy senátorka.

Podle Seitlové čeká novelu schvalování ve Sněmovně, ideálně ve zrychleném prvním čtení.

Životní pojistky nespadají do dědictví a notáře nezajímají

Skutečnost, že se někteří lidé nebo i právnické osoby nedozvědí o tom, že mají jako obmyšlené osoby nárok na plnění z životní pojistky, sehrávají podle finančního poradce skupiny Partners Vladimíra Weisse významnou roli i vztahy v rodinách.

„Otevřené hovory o financích jsou v mnohých českých rodinách stále tabu. A tak se stává, že ani nejbližší příbuzní a potomci, nevědí o uzavřených smlouvách životního pojištění svých rodičů a naopak,“ říká poradce.

Dále upozorňuje, že finanční plnění z životní pojistky nespadá do dědického řízení. A to znamená, že jej neřeší ani notář při jeho vypořádávání a takové smlouvy u pojišťoven ani nepoptává. A tak se může stát, že se oprávněná osoba k plnění z životní smlouvy při pojistné události o této skutečnosti ani nedozví a o výplatu pojišťovnu nepožádá. Nevyplacené prostředky pak podle Weisse zůstávají na účtech pojišťoven a po deseti letech přecházejí do jejich majetku.

Pojišťovny s oznamovací povinností nemají problém

Se zákonným ukotvením povinnosti kontaktovat obmyšlené osoby ve smlouvách o životním pojištění nemají problém ani samotné pojišťovny. Už nyní běžně vyřizují žádosti o prověření existence životní smlouvy u zemřelé osoby.

„Zákonná oznamovací povinnost pro pojišťovny neznamená žádné komplikace, protože informování obmyšlených osob řeší svým samoregulačním standardem,“ říká mluvčí České asociace pojišťoven (ČAP) Tomáš Pavlík.

Do praxe již zavedený nástroj podle něj upravuje také způsob, jak se může pojišťovna o úmrtí klienta dozvědět. „Absence této informace vytvářela jediné zpoždění v informování obmyšlených,“ dodává Pavlík.

Lidé mají podle něj už dnes možnost využít k dohledání informace, zda měla daná osoba ke dni jejího úmrtí uzavřenou smlouvu o životním pojištění, online formulář na webu Asociace. Jeho vyplněním a odesláním prověří pojišťovny existenci takové smlouvy obvykle do sedmi dnů.

„Opatřením vycházíme vstříc klientům, jež se domnívají, že jsou obmyšlenou osobou a měli by tak mít nárok na plnění z pojistné smlouvy zemřelé osoby,“ vyjasňuje mluvčí.

Existenci životní pojistky pojišťovny prověřují

Prostřednictvím tohoto online formuláře podle něj získávají lidé možnost zeptat se jednoduše na jednom místě, jestli tomu tak je. Ještě před spuštěním online žádosti se i na Asociaci obraceli klienti s dotazy na životní pojištění zemřelé osoby. Asociace tyto dotazy předávala pojišťovnám, které vše prověřovaly.

V online formuláři žadatel, většinou přímý rodinný příbuzný, uvede jméno a příjmení, případně předchozí příjmení, rodné číslo, datum narození a adresu trvalého pobytu zemřelé osoby. Následně odešle žádost ke zpracování. Pokud pojišťovna zjistí, že zemřelá osoba u ní byla k datu úmrtí pojištěna pro případ smrti, obratem kontaktuje oprávněnou osobu. Anebo zahájí kroky k jejímu dohledání. A podle mluvčího Asociace se tato služba v praxi uplatňuje.

„Zájem v řádu stovek lidí jen za krátkou dobu od listopadu do února loňského roku ukazuje, že formulář je velmi užitečný. Podobná data návštěvnosti evidujeme i v jarních měsících,“ uzavírá Tomáš Pavlík.

Zdroj: idnes.cz